Diageo i partnerzy wysyłają list otwarty do środowiska

150x110

Firma Diageo, organizator kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie” wraz z ekspertami, partnerami i patronami przygotowała list otwarty do środowisk twórczych. Zachęca w nim scenarzystów, reżyserów i aktorów do podjęcia nowego wątku w produkcjach telewizyjnych – tematu asertywności kierowców i pasażerów w sytuacjach związanych z piciem alkoholu.

List otwarty skierowany do środowiska filmowego jest próbą nawiązania nowoczesnego dialogu na temat kultury picia alkoholu ze środowiskiem filmowym, a za jego pośrednictwem także ze społeczeństwem. Autorzy listu – koalicja podmiotów promujących odpowiedzialne picie alkoholu – są przekonani, że należy jak najczęściej zwracać uwagę Polaków na ten temat i intensyfikować działania, w wyniku których Polacy, jako kierowcy i pasażerowie, częściej i chętniej będą manifestować właściwe postawy. Zależy im szczególnie, by twórcy filmowi podjęli w produkcjach temat asertywnych zachowań kierowców i pasażerów. Dotarcie poprzez media do kolejnych osób z pozytywnymi wzorcami zachowań może i powinno stać się istotnym czynnikiem wpływającym korzystnie na zmianę społecznych postaw. Jak wielu z nas zdarzyło się przyjechać na imprezę czy spotkanie rodzinne samochodem, i mimo tego być częstowanym alkoholem? Takie zachowania są powszechne, ale warto podkreślić, że również niedojrzałe i kompromitujące osobę częstującą. Zarówno częstowani kierowcy, jak i świadkowie takiej sytuacji powinni nauczyć się asertywnego odmawiania i pokazać, że odmowa wcale nie oznacza bycia „wielbłądem”. Pasażerom zawsze łatwiej zareagować i wyrwać kierowcę z trudnej sytuacji, dlatego spoczywa na nich taka sama odpowiedzialność za bezpieczeństwo wspólnej podróży – komentuje Miłosz Brzeziński, psycholog i trener oraz ekspert kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie”.
Środki masowego przekazu są niezastąpionym źródłem informacji. Codzienna lektura gazety, śledzenie programów informacyjnych, czy wieczorne zasiadanie przed telewizorem, by obejrzeć ulubiony serial i poznać dalsze losy bohaterów – to rytuały setek tysięcy Polaków. Rodzime produkcje telewizyjne skupiają rzesze fanów i mocno oddziałują na ich wyobraźnię. W telewizji jest dziś wiele ważnych wątków społecznych, mających często charakter edukacyjny. Warto je poruszać, by apel taki jak przesłanie kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie” usłyszało jak najwięcej osób. Zmiana myślenia u choćby jednego widza, o zagrożeniu jakim jest np. prowadzenie samochodu po alkoholu, już będzie ogromnym sukcesem – mówi rzecznik kampanii, Aneta Jóźwicka z Diageo.
Jednym z najważniejszych celów kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie” jest pokazanie, że picie alkoholu jest nierozerwalnie związane z odpowiedzialnością – nie tylko za nas samych, lecz także naszych bliskich i znajomych, którzy z nami podróżują. Bohaterowie filmów i seriali, przez wielu traktowani jak wzorce do naśladowania, niezwykle skutecznie mogą przekonać widzów do hasła „Prowadzę. Nie piję”. Kampania oprócz wymiaru społecznego w dużej mierze opiera się na działaniach edukacyjnych. Organizatorzy i partnerzy promują nowe podejście do tematu pijanych kierowców i odpowiedzialnego picia alkoholu. Wspólnie chcemy uczyć Polaków jak rozsądnie korzystać z alkoholu, a nie straszyć tragicznymi statystykami. Środki masowego przekazu, a więc także telewizja, która zaangażuje się w promowanie pozytywnych wzorców do naśladowania, mogą przechylić szalę zwycięstwa na naszą stronę – tłumaczy dr Ewa Tokarczyk, psycholog transportu z Instytutu Transportu Samochodowego.